STEWARDESS: Being and becoming a flight attendant


Lately I received dozens of emails from girls who want to know everything about being and becoming a flight attendant. I decided to write it all down for you, my answers to your most frequently asked questions about my job as a flight attendant. I decided to write it in English but in Dutch as well, since most of the questions I receive are from my fellow dutchies. Besides that, a couple of airlines in the Netherlands are hiring again, so if you consider becoming a flight attendant, read my article below! :)

And just one more thing: I know I'm not good at writing in English, so please bear with me while I do my utmost to make an interesting and good article for you. If you see really huge mistakes, let me know and I'll change things. Same goes for Dutch, I know it's not completely perfect but I did my best! :)


Why did you want to be a flight attendant // Waarom ben je stewardess geworden?

For a long time, I had absolutely no clue whatsoever about jobs or what I wanted to become. Ofcourse I replied with 'flight attendant' when people asked me for a job in the future, but that was together with dolphin trainer, teacher and police officer. But just as with the other jobs I mentioned at the age of 4/5, I forgot about flight attendant when I went to high school. I quit school at the age of 15. At that time I was in the 4th year of HAVO (Senior General Secondary Education (SGSE) ). So no, I never did the final exams and I never graduated. Why I decided to quit school is too personal to share with you guys, I'm sorry. I had to work fulltime and at the age of 16 I started at a school in Amsterdam for the hotel and catering industry (Vocational Education). However, it turned out to be not my 'thing', and so after 1 year I quit school -again-. Ofcourse I was getting older and it was time to think about my next study. I've always been into airplanes (I'm such a geek) and I loved working in a restaurant and serving people. And do your calculation: airplane geek girl loves serving people = 'perfect' flight attendant. I started the study aviation studies at the age of 18 at ROC van Amsterdam Airport and graduated after 3 years.

Ik heb heel lang niet geweten wat ik wilde worden. Natuurlijk heb ik vroeger als klein meisje wel eens stewardess genoemd in het rijtje van dolfijnentrainer, schooljuf en politieagente, maar net als bij de andere beroepen was ik 'stewardess' al vergeten toen ik naar de middelbare school ging. Ik ben op mijn 15e met school gestopt, ik zat toen in 4 HAVO. Dus nee, ik heb nooit examens gedaan en ben ook nooit geslaagd. Waarom ik ooit met school ben gestopt vind ik te persoonlijk om te vertellen. Ik moest fulltime werken tot ik op mijn 16e kon beginnen op het MBO en ben terecht gekomen in de horeca. Helaas bleek ook dit niet mijn ding en ben ik na een jaar ook hiermee gestopt. Natuurlijk werd ik ouder en moest ik andenken over mijn volgende studie. Ik ben altijd verliefd geweest op vliegtuigen (ik ben echt een nerd) en ik hield van het werken in een restaurant. Reken maar uit: vliegtuig nerd meisje houd van serveren = 'perfecte' stewardess. Ik ben de opleiding tot luchtvaartdienstverlening (MBO niveau 4) begonnen op mijn 18e en drie jaar later was ik geslaagd.


Where and what did you study? // Welke opleiding(en) heb je waar gevolgt?

In the question and answer above, you can see my previous educations. I graduated aviation services at the age of 21 at the ROC van Amsterdam Airport located in Hoofddorp, the Netherlands after 3 years of studying.

In de vraag en het antwoord hierboven kan je mijn vorige opleidingen zien. Ik ben geslaagd voor luchtvaartdienstverlening (MBO niveau 4) op 21 jarige leeftijd na 3 jaar studeren.


What jobs have you had? // Welke banen heb je nog meer gehad?

I started with a paper round at the age of 14. When I turned 15, I worked in a restaurant as a waitress and worked there for more than 2 years. From the age of 17 till 21 I had several jobs. I worked in a supermarket, clothing store and I worked as a fundraiser for charity projects. Besides that I worked in the tax free shops at schiphol (see buy fly). I've had several traineeships in the hotel industry where I continued working part-time when my traineeship ended. I worked for a 5 star hotel as a receptionist and worked as a ground stewardess where I did the check in and boarding for a dutch low cost airline. Eventually I quit my job in the hotel and started as an intership supervisor at the school where I also graduated (ROC Airport) and helped the young girls to find a traineeship at the airport.

And just 6 months after graduating there were finally vacancies for flight attendants!

Ik ben op mijn 14e begonnen met een krantenwijk en ben daarna in de horeca terecht gekomen. Ik heb ruim 2 jaar als serveerster gewerkt. Daarnaast heb ik nog in een supermarkt, kledingwinkel en op straat als werver voor het goede doel gewerkt. Ook heb ik bij de see buy fly winkeltjes op schiphol gewerkt. Tijdens mijn opleiding op het ROC heb ik diverse stages gelopen en ben ik blijven hangen bij mijn twee laatste stages: ik was receptioniste in een 5 sterren hotel en werkte op de grond voor een Nederlandse budget airline. Ik checkte de vluchten van in en deed ook het instappen aan de gate. Ik ben uiteindelijk weggegaan bij het hotel en heb toen parttime op de grond en parttime als stagebegeleider gewerkt op het ROC airport (juist ja, waar ik ook mijn opleiding had gevolgt).

En een half jaar na mijn afstuderen van het ROC kwam de vacature tot stewardess open!



How old are you and how long have you been a flight attendant // Hoe oud ben je en hoe lang vlieg je al?

I'm 23, I turn 24 in april and I started as a cabin attendant over 2 years ago, at the age of 21.

Ik ben 23, word in april 24 en ik ben 2 jaar geleden als 21 jarige begonnen met vliegen.


What airline do you work for? // Voor welke maatschappij vlieg je?

Unfortunately I'm not allowed to say the name of the airline I work for. But click on my 'travel' subject on top of this page and look at my destinations. Do your thing on google and be suprised ;)

Dat kan en mag ik helaas niet noemen. Maar klik eens op mijn 'travel' onderwerp bovenin en bekijk de bestemmingen waarop ik vlieg. Ga naar de magische wereld van google, doe je research en wees verbaasd ;)


What are your destinations? // Naar welke bestemmingen vlieg je?

Europe in general and specifically to Belgium, Luxembourg, Scandinavia (Denmark, Norway, Sweden and sometimes Finland), the U.K. (England and Scotland), Germany, France, Italy, Swiss, Austria and Czech republic. And no, I don't fly overseas.

Europa in het algemeen en om specifiek te zijn naar België, Luxemburg, scandinavië (denemarken, noorwegen, zweden en soms finland), de UK (engeland en schotland), Duitsland, Frankfrijk, Italië, Switzerland, Oostenrijk, Tsjechië. En nee, ik vlieg dus niet intercontinentaal.


Can you describe your workweek? // Hoe ziet een werkweek er voor jou?

Alright, this is going to be difficult. Let me first explain that I have daytrips (I start in Amsterdam and my day ends in Amsterdam as well.)

For example:
Amsterdam - Luxembourg
Luxembourg - Amsterdam
Amsterdam - London Heathrow
London Heathrow - Amsterdam

So yes, sometimes 4 flights a day. I don't have a lot of daytrips... We also have 2 day trips, 3 day trips, 4 day trips and our maximum is 5 day trips. We have early's and late's. When we have an early trip we start early in the morning and our day ends in the hotel also early in the afternoon. The next day our pick up time from the hotel is:...early (think somewhere around 5AM). When we fly the late's we arrive late in the evening in the hotel and our pick up time is usually late in the afternoon the next day. When I'm on a 5 day trip I usually start with 3 flights on the first day (something up and down and then from amsterdam to a destination where we go to the hotel). Afterwards I can do 2 flights (back to Amsterdam and then to the next destination/hotel) or 4 flights (back to amsterdam, something up and down and then to the destination/hotel). In 5 days time I'm in 4 different hotels. Flight time is somewhere between 30 minutes (e.g. to Brussels) and 2 and a half hours (e.g. to Trondheim, Norway). I fly two different aircraft types: Fokker 70 (80 seats) and Embraer e-190 (100 seats). I'm a flight attendant for the flight safety but ofcourse also to serve people. The service we provide depends on the flight time.

And here an example of a 5 day trip
(day 1)
amsterdam - glasgow
glasgow - amsterdam
amsterdam - nice -> hotel

(day 2)
nice - amsterdam
amsterdam - bologna -> hotel

(day 3)
bologna - amsterdam
amsterdam - brussels
brussels - amsterdam
amsterdam - trondheim -> hotel

(day 4)
trondheim - amsterdam
amsterdam - bristol -> hotel

(day 5)
bristol - amsterdam
amsterdam - copenhagen
copenhagen - amsterdam

Oke, dit gaat lastig worden. Laat ik beginnen met het feit dat we dagdiensten hebben (ik begin in amsterdam en mijn dag eindigt ook weer in amsterdam).

Voorbeeld:
Amsterdam - Luxemburg
Luxemburg - Amsterdam
Amsterdam - London Heathrow
London Heathrow - Amsterdam.

Dus ja, soms doe ik 4 vluchten op een dag. Ik heb overigens niet veel dagdiensten. We hebben ook 2 daagses, 3 daagses, 4 daagses en onze maximum is 5 daagse reizen. We hebben vroege diensten en late diensten. Wanneer we een vroege trip hebben beginnen we vroeg in de morgen en eindigt onze dag ook vroeg in de middag in het hotel. De volgende dag is onze pick-up tijd erg vroeg, meestal ergens rond 5 uur 's morgens. Wanneer ik late diensten vlieg begin ik laat op de dag en kom ik ook laat in de avond aan in het hotel. De volgende dag is de pick-up vaak laat in de middag. Wanneer ik op een 5 daagse trip ben doe ik meestal 3 vluchten op de 1e dag. (iets op en neer en dan vanuit amsterdam naar mijn bestemming waar ik het hotel in ga). De volgende dag doe ik óf 2 vluchten (terug naar amsterdam en door naar mijn eindbestemming) of 4 vluchten (terug naar amsterdam, iets op en neer en dan door naar mijn eindbestemming). In 5 dagen tijd zit ik dus in 4 verschillende hotels. De vliegtijden zijn meestal van een half uur tot 2,5 uur maximum. Ik vlieg twee verschillende vliegtuigtype's: de fokker 70 (plaats voor 80 mensen) en de embraer e-190 (plaats voor 100 mensen). Ik ben een stewardess voor de vliegveiligheid en natuurlijk ook om mensen te bedienen. De service die we aan boord bieden is afhankelijk van de vliegtijd.

En hier is een voorbeeld van een 5 daagse reis
(dag 1)
amsterdam - glasgow
glasgow - amsterdam
amsterdam - nice -> hotel

(dag 2)
nice - amsterdam
amsterdam - bologna -> hotel

(dag 3)
bologna - amsterdam
amsterdam - brussels
brussels - amsterdam
amsterdam - trondheim -> hotel

(dag 4)
trondheim - amsterdam
amsterdam - bristol -> hotel

(dag 5)
bristol - amsterdam
amsterdam - copenhagen
copenhagen - amsterdam


What are the cons? // Wat zijn de nadelen?

Being away from home a lot. Flying on christmas and/or Newyears and other important days throughout the year. I can't have one specific day in the week off. Besides that I love and hate waking up really early (e.g. alarmclock at 3.55AM for 5 days in a row).

Het veel van huis weg zijn. Vliegen op belangrijke feestdagen zoals kerst of oud en nieuw. En ik kan geen specifieke dag in de week vrij zijn. Daarnaast haat ik het maar houd ik er ook van om heel vroeg op te staan (bijvoorbeeld mijn wekker om 3.55AM voor 5 dagen per week).


And pro's? // En voordelen?

Working for an amazing airline. Seeing a lot of beautiful places in Europe. Working together with lovely crew which you really get to know when you’re on a 3/4/5 day trip. Meeting wonderful people, flying in general and having the best view of the world when you climb above the clouds. :-)

Werken voor een fantastische maatschappij. De mogelijkheid om prachtige plaatsen in Europa te zien. Het samenwerken met superleuke collega’s die je ook echt leert kennen op een 3/4/5 daagse trip. Leuke, mooie, interessante en toffe mensen ontmoeten tijdens het vliegen. Vliegen in het algemeen en het hebben van het beste uitzicht zodra je boven de wolken uitklimt :-)


What are your favorite destinations? // Wat zijn je favoriete bestemmingen?

Bologna for the food and the weather, Nice for the beach, Toulouse and Bordeaux because I love the typical french cities. I really loved Vienna but unfortunately our main airline is now doing all the nightstops and we’re just doing it up and down. I love shopping in the UK, the nature in Norway and Sweden, the architecture in Prague and cycling in Lyon. Every destination and nightstop has it’s pro’s and con’s, but I always make the most out of it!

Bologna voor het eten en het weer, Nice voor het strand, Toulouse en Bordeaux omdat ik van Franse steden houd. Ik hield heel erg van Wenen maar helaas doet onze grote airline nu alle nachtstops in Wenen en doen wij het alleen heen en weer. Ik houd van winkelen in de UK, de natuur in Noorwegen en Zweden, de architectuur in Praag en fietsen in Lyon. Elke bestemming en nachtstop heeft z’n voordelen en z’n nadelen, maar ik probeer altijd het beste ervan te maken.


Do you have tips for girls who want to become a flight attendant? // Heb je nog tips voor meiden die stewardess willen worden?

Try to figure out what YOUR main reason is to become a flight attendant. What is it that you love about it specifically? And think about the flexible lifestyle you need to have, about not seeing your friends/boyfriend all the time and not always having the time off when you want it. When flying is your passion, try to gain experience in the hotel industry and maybe even try to work as a ground stewardess. Start low and work your way up or apply right away at the airline you love. When going to a interview, always be perfectly dressed and have your make up done in a natural but slightly visible way. When they look at you, they need to see a professional. Always wear a chique suit (either pants or pencil skirt) to your interview and be polite. Shake firm hands and smile a lot. Be flexible and know how to give good explanations why you are what they are looking for. You must be a teamplayer, have a lot of patience and you need to be able to deal with stress/working under pressure. Also know that flight safety is your main reason to be on board the airplane. Be sure about yourself no matter what when it comes to flight safety! Communicate well and listen to others and be open to feedback. Be friendly towards passengers but don’t let them overrule you. When you’re having an interview, be aware that sometimes a role play is part of it (you versus the passenger). Prepare yourself and think about possible situations (eg. Angry passenger or smoking in the lavatory). Be yourself and spread your wings!

Probeer te achterhalen wat JOUW redden is om cabin attendant te worden. Waar houd je specifiek van? En denk aan de flexibele levensstijl die je moet hebben. Je kan je vrienden/vriendje niet altijd zien wanneer je wilt en vrij krijgen op een specifieke dag is ook niet altijd mogelijk. Wanneer vliegen je passie is, probeer ervaring op te doen in de hotel industrie en probeer misschien te beginnen als grondstewardess (ook super leuk!). Begin laag en werk jezelf omhoog of solliciteer direct bij de maatschappij waarvoor je wilt werken. Wanneer je op sollicitatie gaat, wees altijd supernetjes gekleed en heb nette, naturel maar wel zichtbare make up op. Wanneer ze naar je kijken, moeten ze een professional zien. Draag altijd een net pak (een broekpak of met een koker rokje) wanneer je naar je sollicitatie gaat en wees beleefd. Schud stevig de handen van anderen en lach veel. Wees flexibel en weet hoe je goede voorbeelden kan geven waarom jij degene bent die ze zoeken. Je moet een teamplayer zijn, wees geduldig en stressbestendig. Ben je ervan bewust dat flight safety jouw hoofdreden aan boord is. Wees zeker van jezelf als het om flight safety gaat. Communiceer goed en luister naar anderen. Sta open voor feedback. Wees vriendelijk naar de passagiers maar laat ze je niet overrulen. Wanneer je een solliciatie hebt, wees je ervan bewust dat je soms een rollenspel moet doen. Bereid jezelf goed voor en denk over mogelijke situaties (bijvoorbeeld een boze passagier of een passagier die rookt in het toilet). Wees jezelf en spreid je vleugels!



Do you have more questions? Please e-mail me! thefashionmoodboard@live.nl



Follow The Fashion Moodboard
Jaimie said...

Super leuk om te lezen! Gaaf om naar al die steden te kunnen. Helaas heb ik heel erg vliegangst waardoor ik echt niet durf te vliegen (hoewel ik het al 20x heb gedaan). Maar het liefst zou ik elk jaar zonder angst in een vliegtuig stappen :)

Anonymous said...

Super leuk artikel Shalane, een een nog leuker feit dat we binnekort, ( wel even mijn ini halen natuurlijk ;) ) collega's zijn!

Liefs Wendy

Mandy said...

Lijkt me zo'n vet beroep!

xoxo
My Blog, Blonde but not least

The chic and cheap said...

wow. i really enjoyed this post!
i like travelling and i admire how you are able to sacrifice your friends/family for your job.

The Chic and Cheap Blog
The Chic and Cheap Blog Facebook Page

Jennifer said...

Echt super leuk om te lezen! Het zou echt niets voor mij zijn, altijd van huis weg haha

Les is more said...

Heel leuk dit, love to read this! Echt leuk dat je dit doet als beroep! Snel weer een keer meeten ja!?
xoxo Les

Anotherfashionlover said...

Echt leuk om te lezen! Misschien een stomme vraag, maar mag je als stewardess wel veel vloeistoffen meenemen? Of gelden alle regels ook voor jullie? En heb je geen last van de droge lucht aan boord?

The Fashion Moodboard said...

Hi Another fashion lover,

Als ik vanuit Amsterdam vlieg mag ik inderdaad meer vloeistoffen meenemen in mijn handbagage dan de passagiers. Ik heb dan ook geen sealbag en in Amsterdam gaan wij door een aparte security doorgang.

Dit is eigenlijk zo in de meeste landen waar ik op vlieg, dat we veel liquids mee mogen brengen. Alleen in Engeland dienen wij ons aan dezelfde regels te houden als de passagiers, ze doen daar altijd heel moeilijk.

Ik heb idd wel last van de droge lucht, maar ik probeer 1 flesje wate per vlucht te drinken (dus met 4 vluchten op de dag drink ik ook4 flesjes water). Daarnaast moet ik echt een goede moisturizer gebruiken elke dag. :-)

Liefs,
shalane

Nicole said...

Super leuk dat je dit helemaal hebt opgeschreven! Je maakt inderdaad wel lange dagen zeg, helemaal omdat je zo vroeg op staat. Maar wel leuk om te zien dat bijna elke dag eindigt met "hotel"! Zo kom je in ieder geval nog eens ergens ;)
Ik haat vliegen, dus ik denk niet dat dit echt een geschikt baantje voor mij zou zijn, haha.

Josianne said...

Wat ontzettend leuk om te lezen! Ik snapte nooit zo goed hoe de wereld van stewardessen in elkaar zit, maar beetje bij beetje begin ik het te snappen :)

Jorienke.nl said...

Erg tof om te lezen! En super leuk dat je het in het Nederlands hebt gedaan! xxx

Lyanne said...

Zo leuk om te lezen! Ik wilde altijd al een kijkje in de wereld van stewardessen. :)

Hermina said...

Awh wat leuk! Lijkt me echt leuk,alleen zelf niets voor mij, haha.

xx

mish berries said...

Thanks for sharing out such intimate story in two languages and wow, what a life that you have got.

One really should not just look at pictures and think that you have led an awesome life. One has to read your story to know what you have been through and how you got to where you are today.

You really deserve such beautiful sceneries that greets you everywhere you go because you earn them.

Thanks for sharing it with us <3 I really enjoyed reading it.

mish
www.mishberries.com

Anonymous said...

Hi Shalane,

Zag net pas dat je een blog hebt ! leuk dat je deze hebt naast het vliegen! Ik zal zelf ook heel graag een blog willen maken maar helaas heb ik weinig zin/tijd om deze te schrijven tijdens het vliegen!
En tot snel aan boord dan maar of tijdens een van onze recurrent/ 3 yearly !!!

XXX

Jacky

how to become a flight attendant said...

I like your story :)

.